Historie

Tęczowa Grupa

Tęczowa Grupa. W sobotę 26 października 2019 roku, w klubie Alano w Oshawie, Kanada, kilku odważnych ludzi zorganizowało pierwszy mityng AA przyjazny dla LGBTQ. Grupa nazywa się Tęcza (Rainbow). Gdzie indziej takie zdarzenie nie byłoby niczym szokującym, ale mówimy o Oshawie, rejonie zamieszkałym przez ludzi o konserwatywnych poglądach, gdzie mityngi wolnomyślicieli i agnostyków są postrzegane jako „niezupełnie AA” i gdzie coś bardzo niepokojącego miało miejsce około pięć lat temu.

Podczas pewnego mityngu AA w Oshawa niezwykle zbulwersowany człowiek (trzeźwy od około roku) wyznał, że był bardzo bliski zapicia poprzedniego wieczoru. Z rosnącą złością opowiadał o swoim synu. Nie użył słowa „gej”. Zamiast tego posłużył się niezwykle obraźliwym określeniem, „pedał”, dawno tu niesłyszanym. „Mój syn to pedał”.

Tęczowa grupa
Tęcza

Jego strapienie powiększył jeszcze względny spokój żony, w reakcji na te wstrząsające wiadomości. Dwoje najbliższych mu ludzi zawiodło go, zagroziło to jego trzeźwości. Homofobiczne obelgi trwały bez przerwy, a wielu obecnych na mityngu kiwało współczująco głowami. Wstyd powiedzieć, ale siedziałem jak zastygły w reflektorach samochodu zając.

AA przyjazne dla LGBTQ

Mimo to, przez ostatnie lata AA Agnostica informowała o nowych świeckich mityngach w tym regionie kraju, np. o pierwszym spotkaniu grupy We Are Not Saints (Nie jesteśmy Święci) we wschodnim Toronto. Wiosną 2017 r. pojechałem z Craigiem C. do Peterborough, aby zdać relację z mityngu Kawartha Freethinkers (Wolnomyśliciele). W marcu 2019 r. w kościele St. Luke’s United Church, 353 Sherbourne St., również w Toronto, grupa We Are Diversity (Jesteśmy Różnorodnością) odbyła swoje pierwsze spotkanie. Jest to, przyjazna dla LGBTQ, grupa AA.

Sobotnia grupa AA Tęcza nie jest stricte świecka, ale ma z takimi grupami wiele wspólnego. W jej scenariuszu czytamy: „Jako alkoholicy, powinniśmy mieć szczególnie wysoki poziom zrozumienia i empatii dla różnych grup mniejszościowych. Niektórzy z nas to mają, niektórzy nie. Kombinacja LGBTQ + alkoholik oznacza podwójne kłopoty”. Dwa lata wcześniej na inny mityng wolnomyślicieli przyszło dwóch gejów. Jeden nich powiedział: „Tak naprawdę nie mamy problemu z Bogiem, ale mamy nadzieję, że wasza nazwa, „Wolnomyśliciele”, oznacza mniej uprzedzeń niż to ma miejsce w przypadku spotkań tradycyjnych. Okazało się, że tak właśnie jest. Wielu fundamentalistów jest jednak zdecydowanie przeciwnych specjalnym mityngom AA, organizowanym przez określone grupy społeczne.

Ortodoksyjność Wielkiej Księgi, a Tęczowa grupa

Idealna Wielka Księga, zawierająca doskonały program, MUSI być przecież bardzo dobra dla wszystkich. Jeśli takie stwierdzenia, jak „Nigdy nie będziesz trzeźwy bez Boga” lub „Musisz spisać swoje perwersje seksualne”, odepchną kogoś od AA, to alkohol spowoduje, że wróci. Ortodoksyjność WK polega na tym, że 12 Kroków ma być perfekcyjnych, dosłownie w takiej formie, w jakiej zostały napisane przez Boga, pod koniec 1938 roku. Bill Wilson, agent Pana Boga, tylko trzymał pióro. „Wyznawca” Wielkiej Księgi nie uznaje specjalnych potrzeb kobiet, agnostyków, Indian, gejów, lesbijek ani nikogo innego. Można się zastanawiać, dlaczego te grupy ludzi są zmuszone walczyć o swoje miejsca we Wspólnocie, skoro wszyscy jesteśmy równi?

Dołącz do nas, a my cię uformujemy. Nie zwracaj uwagi na różnice – one będą ci tylko przeszkadzać!

Jakiś czas temu, Afroamerykanie potrzebowali własnych mityngów, ponieważ my uduchowieni biali ludzie nie pozwalaliśmy im chodzić na nasze. Zgoda, to chyba trochę inny przypadek. Na początku kobiety nie były wystarczająco podobne do mężczyzn, by zostać przyjęte, podczas gdy dzisiaj, nie są na tyle różne, by organizować swoje mityngi. Historia AA nie zawsze jest powodem do dumy. Teoretycznie Anonimowi Alkoholicy są bardzo integrujący, włączający. W praktyce bywa różnie. Być może będziesz musiał bronić swojego prawa do bycia częścią Wspólnoty AA przed Komisją Praw Człowieka. (Co już miało miejsce, np. w Kanadzie, dop. tłum.)

Nieco ponad dziesięć lat temu Joe C. i kilka innych osób założyło grupę Beyond Belief w Toronto i ludzie zaczęli na nią przychodzić. Mimo ośmieszania jej założycieli, kłamliwych, oszczerczych plotek, zawziętej kampanii mającej na celu wywołanie stanu zagrożenia dla np. jedności AA, mityng utrzymał się. Mimo usunięcia grupy z listy adresowej miejscowej intergrupy, pozostał. Wkrótce zaczęła działać druga świecka grupa, a chwilę potem trzecia, w Richmond Hill.

Tęczowa grupa

Te przyjazne dla agnostyków mityngi, często określane przez krytyków jako „nieprawdziwe AA”, przetrwały i rozwijają się. Następne, podobne grupy zostały utworzone w Newmarket, Hamilton, Ajax, Whitby i Kingston. (Są to okolice Toronto, dop. tłum.) Pomagają wielu ludziom osiągnąć i zachować trzeźwość. Brak modlitw na tych spotkaniach wskazuje, że błaganie Stwórcy może nie być kluczowym składnikiem powodującym trzeźwość. Grupa ludzi uzależnionych od alkoholu, której potrzeby były dotychczas niezauważane, znalazła nowe miejsce.

Społeczność LGBTQ napotyka na podobne uprzedzenia, choć nie są one okazywane oficjalnie. Wspólnota nie nakłada żadnych ograniczeń na ludzi o innych niż hetero preferencjach seksualnych, ale członkowie AA, tak jak znaczna część społeczeństwa, w którym żyją, mają swoje animozje, nietolerancyjne poglądy, fobie i nieprzyjazne wyobrażenia. Duchowa natura programu 12 Kroków nie gwarantuje, niestety, że ​​żaden członek AA nie będzie homofobem.

Na nowym mityngu LGBTQ w Oshawie wielu uczestników mówiło o tym jak się cieszą, że mają wreszcie swoją „bezpieczną przestrzeń”. Oshawa to nie Biloxi w stanie Missisipi, ale też nie San Francisco. Potrzeba została zaspokojona.

Pierwsze mityngi

Pamiętam moje podekscytowanie, gdy szukaliśmy krzeseł tuż przed pierwszym mityngiem agnostyków w Peterborough (Kawartha Freethinkers). Ollie, Val i Jim pomagali i organizacji i oczywiście przyszli. Spodziewałem się sześciu lub ośmiu uczestników, maksymalnie liczyłem na dziesięciu lub dwunastu. Przybyło 21 osób. Na inauguracyjnym spotkaniu We are Diversity, które odbyło się w marcu, pojawiło się trzydzieści pięć osób. W większości były to inne osoby, ale wszyscy byli przyjaciółmi i zwolennikami takich mityngów.

Tęczowa grupa

Większość z nas miało małe oczekiwania co do frekwencji na Rainbow Group w „Shwa”, ale okazało się, że zjawiło się ok. pięćdziesięciu osób! Gratulacje dla współzałożycieli grupy, Michaela i Amy. Ta grupa LGBTQ może przyczynić się do powrotu do zdrowia wielu alkoholików. Pewna dziewczyna, ze łzami w oczach, wyraziła swą wdzięczność za zmianę sposobu postrzegania problemów tych właśnie ludzi przez AA. Być może spotka się z moją przyjaciółką Bridget, która sama mówi o sobie: „jestem młodą lesbijką o śmiesznych włosach”. Dwa lata temu Bridget szukała pomocy w sprawie swego poważnego problemu z piciem i starała się ją znaleźć na konserwatywnych mityngach w Oshawa. Nieskutecznie. W końcu znalazła zarówno trzeźwość, jak i grupę domową na naszym mityngu Wolnomyślicieli, Whitby Freethinkers. Kilka miesięcy temu byliśmy zachwyceni, mogąc wręczyć jej rocznicową monetę. W marcu zabrałem ją na pierwsze spotkanie „We Are Diversity”, a ona zaczęła tam chodzić w każdy wtorek.

LGBTQ bez kościoła

Grupa Rainbow w Oshawa nie jest świecka w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale oczywiście nie kończy swoich mityngów modlitwą Pańską. Ogólnie rzecz biorąc, społeczność LGBTQ nie została dobrze przyjęta w „świecie kościelnym”. Jest jednak mało prawdopodobne, aby mniej duchowi, niereligijni uczestnicy tej Grupy mogli być nazywani „wojującymi dzikusami”.

Świeckie grupy AA wciąż powstają, a ludzi na nich przybywa. Grupy LGBTQ spotykają się z podobną dyskryminacją, ale odwaga tych nielicznych służy potrzebom wielu. Coraz lepiej rozumiemy siłę Wspólnoty w uzdrawianiu z alkoholizmu. Tradycyjne AA wcale na tym nie cierpi, pomimo wcześniejszych, ponurych przepowiedni, że niebo na nas wszystkich spadnie. Alkoholikom ze wszystkich grup społeczno – demograficznych udzielana jest pomoc w wygodnym dla nich otoczeniu i przestrzeni. To dobrze.

Bob K. autor książki: „Kluczowe Postaci w Historii AA”.

Ps. Tęczowa grupa powstała we Wrocławiu i skypie. Czytajcie inne teksty o Agnostykach i Ateistach w AA na tej stronie i w AAAgnostice, bo warto.